Wednesday, December 9, 2009

soalan hidup

We got democracy here.
So if u wanna mess things out, juz dont do it in my page.

Kalo sape penah rase nikmat berkawan, die akan paham cane yg aku rase.
Kte akan rase nikmat berkawan bile kte ilang kawan tu.

Kau kaki pukul. So ape aku kesah?

Aku bagitau leklok ni, aku dari abes sekolah sampai skang tgh kawal baran je keje.
Mmg best kalo kte layan baran tu. Rase puas hati. Sedap pukul org ni.
Tp takkan aku nak pukul member snirik?
Aku dah rase ilang member.. tak mesra dah ngan member... ade gap.
Tu lagi tak best.

Drama tak drama.
Aku ade masalah, bile sampai tahap aku tak sedar, aku automatik laju je pukul orang.
Then bile sedar aku akan nyesal.
Ni yg aku perasan, ulang2 je cani.
Aku bagitau leklok ni..
Jgnla bikin sampai camtu..
Tanakla ilang kawan lg.
Aku jage hati kau, kau jage hati aku, senang kan?

Dah, abes citer....

---------------------------------------------------------------------------------

Ok, aku faham akidah islam, aku faham a lil bit ttg fiqh & so on.

Nak jadi muslim, kte kene percaya perkara2 asas ttg islam.
Percaya hari akhirat dan laen2. Then jdla muslim.
Pastu kene laksana syariat die. Kalo tak buat fasiq..
Unless kalo menduakan tuhan, tu dikire terkeluar.
Ketuhanan ni mmg perkara sensetip dlm islam.
So aku yakin aku paham asasnye.

Tp aku ade soalan la.

Kenape tuhan buat camtu?
Kenape mesti ade loh mahfuz?
Kenape mesti ade dunia ni then dinilai pastu dihukum akhirat nanti?

Ok some would say akal kte terbatas, taleh lawan tuhan,
then adela jawapan dlm bentuk analogi sume tu,

Tp kenape tuhan buat camtu?

2nd - Camane dgn non-moslem yg tatau pape ttg islam, malah dapat gambaran yg salah ttg islam..?
Dorg baik. Tak buat dajal kt org.
Tp akhirat masuk neraka.
camane?

Ramai org suke takut-takut2kan dgn surah baqarah tu, ayat psl org yahudi yg banyak songeh.
Pade aku, org nak bertanye ttg islam, jawab je la yg kte mampu.
Jgnla label2. hampas.


Ok, tu je soklan aku, sekian.

Mohd Peng

No comments:

Post a Comment