Monday, December 14, 2009

Repent or Repenkt or Repeng?

Ade macam2 benda yg bleh buat kte sume sedey kt dunia ni.
Mebe kalo family aku mati, aku tak sedey sgt kot...sbb motivasi aku, kte sume akan mati.
So stp org mebe same or mebe laen sbb sdeynye.
Yg pasti, selagi maseh hidup, kte kene move on, get over it.
Setiap masalah mesti ade jalan keluar, insyaAllah.
Semangat! Yeah!

Nak ingat tuhan dlm stp perkara yg kte buat mmg susah.
Tp kte kene cube..cubela, at least skit demi skit, last2 masuk syurga. amen.

Aku orang laki.
Aku kene pandai control.
Cane nak jd pimpin anak dara org kalo diri snirik pun tak lepas?
--------------------

Aritu aku ade dua soalan.

Untuk soalan yg kedua, aku nampak ade perbezaan pendapat, tp aku tanak campur.
Ade kawan2 yg bagi jawapan, siap ade yg forward video. Jzkk.

Soalan 1st ari tu, kenapa Allah buat sume ni, kenapa Allah buat kiamat?
Ade yg jumpe aku bagitau analogi die, benda kalo dah lame mesti akan rosak.
Camtu gak alam ni...selaras dgn teori ape ntah yg cakap matahari akan membesar bla3...

Org kafir bleh putar lagi jawapan ni bagi aku.
Maybe dorg akan cakap, "Hampehla Allah camtu, buat benda yg taleh kekal.."
So soalan tu maseh tak terjawab bagi aku.

Nway aku bukannye nak jawapan pon. haha.
Tp sebenarnye aku nak bagitau, soalan tu adalah jawapan.

Soalan tu lah jawapan kenape aku tertarik dengan dakwah salafiyyah.
Mase tu aku tgh menulis kt al-Munzir or avicenna, aku tak ingat.
Menulis pasal akidah.

Ramai yg tahu ttg sifat 20 @ sifat wajib bagi Allah ; wujud sume tu la...
Aku tak menolak sifat 20.
Tp aku berpendapat bahawa sifat 20 ni adalah inisiatif ulama ahlul kalam,
Imam Abu Hassan Asy'ari & Abu Mansor Mathuridi mase zaman die,
apabile mereka berdepan dgn polemik penggunaan logik akal dlm sifat2 Allah,
kesan drp perkembangan pengaruh falsafah greek.

Dorg bimbang umat islam murtad, jadi dorg reka sifat 20 tu.
Sesuai kot dgn zaman die, dgn tahap pemikiran org2 zaman die? Allahu'alam.

Cumanya, sifat 20 ni, kalo kite bincang dengan adil, dengan menggunakan logik akal manusia,
masih bahaya sebenarnye, bagi aku, bahaya dalam konteks boleh menggugat akidah... selaen daripada pening utk paham.

Sebab utama bahayanya, nilaian ttg sifat2 Allah ni bdasarkan logik akal manusia, jadi akan ade kekurangan.

Tak caye, try debat dgn non-muslim & atheis, kt yahoo room ke, myspace nye group ke...
Nape Allah buat kiamat?
Kte pun jawab, sbb logiknye, sume benda sampai mase akan rosak, bumi ni akan meletup.
Dorg pun tanye lagi, kenape mesti rosak? Allah tak power ke? taleh buat bumi yg kekal tak rosak? Kate Allah maha mengetahui...

Hah, camane?
Nak bagi hujah quran, dorg tak terima, Allah pun dorg x caye lagi, inikan quran.
Kte mebe akan putar soklan dorg & main analogi demi analogi.
Tp analogi pun kte yg reka.....dan org kapir pun bleh reka analogi...

So ada baiknya kite berserah kepada Allah ttg sifat2 Allah ni.
Dan inilah manhaj salafussoleh dalam bab sifat2 Allah yg aku paham.
Kte dgn agama kte, dorg dgn kepercayaan dorg.
Semoga kte sume mendapat hidayah, amen.

Contohnya kalo Allah kate dalam quran, "Tangan Allah"..
Kte tahu tangan tu ape, tangan tu bukanla kepala, bukanla kaki.
Tp kte tak tahu tangan Allah macam mane.
Kte tak samekan tangan Allah dengan makhluk.
Kte tak fikir panjang camane tangan Allah tu dan kte berserah kpd Allah.
Mudah kan?

Dan lagi selamat... insyaAllah. Amen.
Lagi bagus kte fahamkan 99 name or sifat Allah tu.

Aku lagi selesa belajar akidah dgn kaedah tauhid yg 3 tu,
Tauhid rububiyyah, uluhiyyah dan asma' wassifat.

Papehal, limit ttg sifat2 Allah ni, antara menolak sifat Allah atau menyamakan dengan makhluk,
ta'til atau tasybih.
Jangan kerana terlampau nak ikutkan nafsu logik akal kite, maka kite tertolak sifat Allah tu yg ade dalam quran tu, rase tak logik je Allah tu bertangan. Dan semestinya Allah tak same dengan makhluk.


Ya Allah, tuhan yg bersemayam di atas 'arash, kuatkanlah iman aku,
berilah aku kekuatan,
kekuatan untuk terus melaksanakan suruhanMu,
kekuatan untuk betol2 beriman, utk beramal,
kekuatan utk tak terkantoi lagi,
utk tak jadi munafik, hipokrit,
Tempatkanlah aku bersama para syuhada' yg ikhlas mati di jalan-Mu. Amen.

Mohd Peng.

2 comments:

  1. cadangan jawapan utk atheis beginner:
    Allah buat hari kiamat utk bangkitkan semula kita semua, utk diadili dan dibalas setiap amalan baik dan buruk, kerana Allah Maha Adil.

    kalau takde hari kiamat, bermakna setiap manusia tidak dipersoalkan atas perbuatannya, maka dia boleh bermaharajalela mengikut kehendak nafsu, kerana dia tidak akan dipertanggungjawabkan atas perbuatannya. jika begitu, maka di mana keadilan Tuhan?

    ReplyDelete
  2. haha.
    ni pun beginner:

    Camane kau define adil?
    Ape asas utk kau kate sesuatu tu adil?
    Dengan buat hari kiamat, hari pembalasan,
    dan pengadilan?

    Camane kalo org kate adil tu kte dapat ape yg kte nak?
    Or adil tu kaum kita(jews) dapat tanah kite balek kt baitulmaqdis, kitelah bangsa terbaik?
    Bile dah dapat tanah tu (dengan membunuh org islam kt palestin dan melaga-lagakan umat islam yg laen), maka tuhan akan balas perjuangan murni kite...
    Cane kalo org define adil camtu?

    Macam aku bagi contoh dlm post kt atas, mebe org kapir akan cakap, "Hampehla tuhan camtu.."
    Cane dorg define hampeh?

    Asasnye, ape basis pada nilaian kau.

    Ade ayat dalam skit, yg mebe ko paham or tak paham.
    "Baik percaya drp tak, tetibe betol masuk syurga..."

    Aku percaya Nabi Muhammad tak reka2 quran tu.
    Aku percaya quran.

    So bagi aku, aku mengalah kt tuhan.
    Aku percaya ade pencipta alam.
    Aku mengesakan pencipta alam ni.
    Dan aku beriman dgn sifat2 pencipta alam ni yg dah disebut dalam quran, 99 nama Allah tu.

    Allahu'alam.
    Tq sir.

    ReplyDelete