Sunday, April 11, 2010

Publisiti Peribadi Semua Halal

Ramai kengkawan yg rapat,baik & kenal aku nasehat aku suh kawin. Tetibe ade plak sorg tu boleh cakap aku ni blom ready lg utk kawin, pada dia la. Tapela, tu pendapat dia.

Yang pasti, kalau semua maklumat pasal aku tu die dpt dari "orang2 itu", aku tak cakap apela.
"Orang-orang itu" memang nampak macam baik, pegang jawatan plak dlm perubatan, tapi hakikatnya manusia jugak.

Tambah2 dlm kerja amar makruf nahi mungkar.
Bile sembang psl amar makruf nahi mungkar nih, "orang2 itu" nak berapi.
Tambah2 kalau "orang2 itu jd mc majlis ke, jadi panel majlis ke"...
Yela, ade audience pompuan yg ramai, nanti tersebarla berita, "die tu power bcakap, power memimpin dan bla3..."

Yela, dah sendiri jd ajk, sendiri organize majlis, maka letakla diri sendiri jd panel or mc.
Padahal ramai lg org lain yg lagi pandai bcakap, lagi petah, lagi banyak idea, lebih berpijak atas realiti, tak syok sendiri, tak diamik malah tak diajak pun. Semua sbb publisiti peribadi.

Orang-orang yg nampak baik mcm nila yg tikam aku.
Aku memula tak expect jgk.
Aku anggap member plak tu.
Ya, aku anggap dorg member2 aku bile nak sembang psl dakwah kt alex ni, nak sembang psl pape jela psl amar makruf nahi mungkar (walaupun dorg tak pernah nak turun padang buat kerja2 amar makruf nahi mungkar ni dgn praktikalnya, or at least tolong aku ke...)
Tengok2 sebab perempuan, dorg makan aku.

Aku mtk maafla, aku tak boleh nak respek.
Bukan akhlak salafussoleh, even bukan akhlak org belajar sufi yg belajar tasawwuf. Akhlak bakal ahli politik dabik dada perjuangkan islam dan cepat melatah mungkinla kot.

Malula, dah jadi org besar perubatan bertahun-tahun, benda simple mcm akhlak ni pun tak reti nak ikut sunnah or at least professional la skit. Sebab perempuan, abis akhlak.
Tapi ni semua citer belakang2la, so korg tanampak la "orang2 itu jahat"...

Tutup citer ni.

Hari ni aku terbace 1 artikel & aku dapat pengajaran.
Ringkas citer, ok aku admit, cinta lepas kawin lagi bagus dr sebelum kawin.
Tp kebarangkalian utk jd masalah silap kenal tu lagi tinggi la kot.
Sbb tu kenela kenal dulu sebelum kawin dan cara2 nak kenal dgn halal ade banyak.
Susah2 sgt ajak je parents.
Islam ni rahmat, sempurna, so stp masalah tu insyaAllah ade jalan keluar.

So boleh tak sorg isteri nak mintak cerai kalo tetibe pas kawin, dia dapati suami die teruk, tak seperti yg die kenal sablom kawin, sampai die rase dizalimi bla3?

Aku pun nak buat benda sama, kalau tetibe pas kawin nanti, isteri aku rasa dizalimi or mendapati aku teruk, tak seperti yg die kenal sablom kawin, kalo aku tak mampu nak ceraikan dia, aku benarkan aje die mintak cerai.. Kalau sampai tahap tu la.

Aku baru tahu jgk, hadis2 kt bawah ni lemah dan palsu.

1st - hadis riwayat Abu Daud:

“Perkara halal yang paling dibenci Allah ialah talak” merupakan sebuah hadis yang dhaif atau lemah.(lihat: al-Albani, Irwa al-Ghalil, 7/106, Beirut: al-Maktab al-Islami).

2nd hadis:-

“Kahwinilah dan jangan kamu talak, kerana talak itu menggoncang Arasy” adalah sebuah hadis yang palsu. (lihat: al-Albani, al-Silsilah al-Daifah, 1/278, Riyadh: Maktabah al-Ma’arif).

Aku pun tatau hadis2 ni lemah & palsu.
Tapi aku tak terkejutla, sbb kita sedia maklum perangai ulama-ulama kaum tua kt Malaysia,
dah buat view psl islam baru nak cari ayat hukum.
So bile ade yg tersilap, egola tanak betulkan.
Maka urusan-urusan perceraian ni diletakkan gambaran2 yg susah, hina, keji.
Sedangkan cerai tu salah satu jalan keluar drp ikatan yg tak dtgkan faedah.

Mereka menyusahkan urusan nikah kawin dan perceraian.
So org ade expectation dah, kalo nak kawin, mesti ade duit byk ni bla3..
Cerai ni hina bla3..
Kesannya, budak2 muda pun layan Green Elephant Spa dan spa2 lain. hehe
Tapi bile buat rush, die jgk yg kepala.
Kalola org bukan islam tgk & judge nilai2 islam versi "kaum tua" camni,
aku tak heranla kalo dorg tak berminat nak masuk islam.

Papehal, nak ngumpat pasal aku ngumpatla.
Tapi ngumpatla hal-hal yang benar.
Janganla keji sangat.
Aku pun manusia.
Jangan sampai aku tak hormat muka korang.
Aku boleh buat senyum yg fake atas dasar profesional depan korg,
jgn ingat aku tatau pape. Aku dah berbulan kawal panas baran nih.
Kalau rasa diri tu orang beriman, marilah jumpe aku elok2, mintak maaf senirik kt aku.

Untuk lebih lanjut, boleh or tak isteri mintak cerai, sile klik link ni --> Isteri mintak cerai

Mohd Peng.

No comments:

Post a Comment