Wednesday, April 14, 2010

Persamaan Saint Paul Dan Syeikh Tarekat

Ni bukan reverse psycho ke ape, tapi jgn vote blog aku utk pape award bytemuslim tu.
Aku tanakla kutuk bytemuslim, dorg penat buat keje.
Tapi award tu useless la bagi aku & untuk aku, takde makne.
Kalo aku nak populariti, aku bleh workout senirik.
Kalo aku nak award, aku tak cari award2 camtu, aku cari award dr Allah.
Aku bebas, aku nak tulis pape aku tulis.
Pegila undi budak2 lain yang kepingin sangat nak bergelar "The best political blog, the most controversial blog tu..." Aku tak perlukan sume tu.
Jangan carik pasal, aku serius bab ni.
Aku cakap aku tanak, aku tanak. Walopun aku salu pakai kaki, tapi penumbuk aku makin kuat skang nih. Aku tak cari sape yg vote, aku cari sape yang handle program tu.
Aku bagitau awal2 cani supaya tade pertumpahan darah. hehe.
Dah, tutup citer ni.

Aku tak puja Dr. Asri ya. Tapi cube bukak blog die hari ni, pasal isu jantung or hati tu.
Org melayu salah anggap qalbun as hati. Org putih plak betul, heart.
Tak ke malu islam bile dah camtu?
Suka sangat taqlid buta & takde usaha nak recheck setiap maklumat yg die jumpe or kene suap tu. Oh, tak malu? Silap sikit je? Ok, nanti next post, aku citer sal bible & contoh2 kesan budaya taqlid buta yang memalukan islam.

Ok, aku terpaksa bukak & bace balik buku2 psl bible & bible utk beberape versi sekali lagi.
Aku nampak ramai orang islam yang tak tahu & sedar mcm mane org bleh kate korupnye bible & kristian itu sendiri. "Bible korup,".. sekadar kt bibir je la. Takde usaha utk tak taqlid buta.

Dalam kristian, takwil(ubah ayat ikut makna yg seswai dgn diri) tade hal sgt, dorg mmg kuat takwil, sbb byk sgt ayat dalam bible yg tak kene dgn fakta sains&fitrah manusia, mcm incest, gay & laen2, ada dlm bible. Tapi dalam duk takwil2 tu, sedar tak sedar, dorg dah rosakkan bible yg didakwa suci, kata-kata Tuhan pd dorg, bible tak lagi suci dan di edit dalam stp version.

So kita nak quran & hadis jadi mcm tu jgk ke? Ya, mmg islam agama fitrah. Tapi hati2la, janganlah mudah2 sangat, jumpe skit ayat quran yg kene ngan fakta sains, teros gelabah nak kaitkan islam dan sains. Bukan tak boleh, hati2la. Silap2 termakan diri nanti. Sbb tu manhaj salafi ni betul2 menjaga kesahihan sstu hal daripada sahihnye sstu hadis tu sampaila kpd menjaga dalam ayat2 mutasyabihat, langkah2 berjaga-jaga.

Kesahihan sesuatu hal ni penting. Apetah lagi dalam ilmu hadis.
Pada aku, Azhar ok, tapi majoriti ustaz2 melayu yg belajar kt Azhar tak kritikal dengan kesahihan sesuatu hadis kalo nak dibandingkan dengan mahasiswa agama kt negara lain cam Madinah esply, Jordan, Deoband dll. Mintak maafla ye, ni pandangan aku.
Ade Syeikh yg pakar hadis kt mansourah tu tanak diambil ngajar dalam program2 persatuan dorg, tapi syeikh sufi kt alex tu jugakla diameknye... Kalo Imam Bukhari hidup lagi, aku rase die tak amek lansung hadis dgn syeikh sufi kt alex tu, Allahu'alam.

Kebetulan yg tak beware dgn kesahihan hadis ni ramainye pengikut tarekat.
Ada sorg ustaz tu, master tafsir, salu jugak dtg ngajar kt Alex lately, aku sangsi dgn ajaran dia bile sebut, "hadis ini sahih..bla3"...

Sebab die ade bawak satu kisah pasal maulid Nabi hari tu, kisah sorg pemuda time zaman ape ntah, asal hari maulid nabi je, pemuda tu pakai wangi2, so kisah ni antara hujah utk mengharuskan sambutan maulid, maybe nak sunatkan sekali kot. Sedangkan asal sambutan maulid ni daripada zaman sorg raja, zaman syiah fatimiyyah kt Mesir. Syiah bukan sambut maulid nabi je, tp maulid2 yg lain sekali. Aku bleh je kawan ngan ustaz tu, tapi utk amek ilmu, aku tak bolehla, syak & zhon sume ade. Semoga Allah lembutkan hati dia utk betul2 wasatiyyah dgn ajaran2 yg benar, bukan kerana nak menangkan fahaman sufi.

Orang-orang macam ni bagusla die sayang kt islam. Tapi atas sebab gelabah nak org ikut dakwah dia or nak pertahankan fahaman&ajaran sufi, dorg tak detail, tak kritikal dgn kesahihan dalam ape2 hal pon, TERMASUK HAL2 SAINS.

Sebab tu bila die amek hadis dr mane2 die tak beware pon status(martabat) hadis tu, silap2 palsu ke. Bile die amek kisah2 tauladan die tak kesah pon sahih ke tak kesah tu, silap2 israiliyat ke. Then dorg nak kaitkan hadis2 & kisah2 yg tak sahih tu dgn sains.
Kesannya dorg dah develop satu view ttg islam & dorg stick dgn view tu, kononya itulah islam.

Aku penat hari ini, so aku gtau beberapa contohla. Contohnya kisah Ali ganti Nabi saw, amek tempat Nabi time org jahiliyyah dtg kepung rumah Nabi dalam peristiwa hijrah, setahu aku ini kisah israiliyat.

Baru-baru ni kisah april fool. Kalaulah yg buat statement april fool ni bla3 tu sorg menteri agama ke, tak ke malu islam? Tak kesahla kita benci april fool, tapi yang benar tetap yang benar, no excuses. Even nak tulis pasal bible pun kene make sure jgk kesahihannya.

Contoh lain - اْلأَذَانُ وَاْلإِقَامَةُ فِي أُذُنِ الْمَوْلُوْدِ
Adzan dan iqamah di telinga anak yang baru lahir
Hadis ini dho’if jiddan. Bayan al-Wahm, Ibnu al-Qaththan, 4:594;

اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَلَوْ بِالصِّيْنِ فَاِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِيْضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
Carilah ilmu meskipun sampai di negeri Cina, karena sesungguhnya mencari ilmu adalah kewajiban atas setiap orang muslim
Hadis ini palsu. Al-Maudhu', Ibnu al-Jauzi, 1:215; Tartib al-Maudhu’at, adz-Dzahabi, 111; al-Fawaid al-Majmu’ah, 852; Kasyful Khafa’, al-Ajluni, 1:139.
Bukan niat utk aibkan, tapi Presiden PAS, Ustaz Hadi sendiri pernah pakai hadis ni mase bagi tazkirah kt UK bape tahun lepas. Sbb tu jgn taqlid buta.

Dan byk lagi contoh2 yg lain.
Tetibe dtg sorg pakar sejarah, islam, tapi islamnya warisan.
Tade usaha utk faham sendiri. Yang baiknya, die nak perjuangkan islam.
So dia cube jgk justify any related fakta sejarah bagi kene dgn hadis negara cina tu.
Tanpa die tahu hadis tu palsu.
Ya, die maybe bleh jumpe pape fakta sejarah yg berkaitan & logik dgn cina, kenape mesti cina dan lain2.
Tapi bile hadis tu palsu, semuanya useless.
Nak pakai isi hadis pakai, tapi jangan sandarkan pada Nabi sbb nanti kene charge dosa menipu atas nama Nabi plak.

Dalam beberape post akan datang, aku nak tulis pasal bible & isu2 belakang tabir.
Tujuannya nak bagi pengajaran supaya beware la lenkali.

Tadi time tgh wat research, aku terjumpa satu kisah ni. Sape2 yg ade buku Dr Maurice Bucaille - The Bible The Quran & The Science pustaka Millat blehla rujuk mukasurat 52.

Ok, ringkasnya awal2 dulu, zaman gospel belom establish, ade beberape krisis yang berlaku dan yang paling besar antara puak Judeo-Kristian & Saint Paul.

Saint Paul di claim tak kenal pun Jesus mase zaman Jesus ade & utk approve & support his teaching, die kate Jesus bangun dari matinya dan berjumpa dgn dia mase dia on the way ke Damascus. Tapi atas sebab2 politik, Saint Paul berjaya sebarkan fahaman die kt almost semua orang kristian dan pengaruh Judeo-Kristian berkurangan dan makin berkurangan. Judeo-Kristian ni didakwa lebih mengutamakan kebenaran berbanding Paul. Tapi nak citer detail panjang sgt, next post ok.

Apa yang aku nak gtau kt sini, same je ape yg berlaku kt Saint Paul dgn Syeikh2 Tarekat yg claim dorg mimpi jumpe Nabi saw dalam Kaabah dan Nabi wariskan zikir2 tertentu, nonsense.
Islam tak tertegak dengan hujah2 mimpi camtu.
Tapi ustaz2 Azhar masih ramai lagi yg duk back up golongan tarekat mcm ni.
Of course bukan semua la ustaz2 Azhar camtu.
Tapi yang duk pegang the so called persatuan kebajikan melayu tu back up sufi.
Ini mengecewakan.

So avoid lah taqlid buta, hatta kt blog aku sendiri. Siasatla kalo rajen.

Yang Sayangkan Islam,
Mohd Peng.

No comments:

Post a Comment