Friday, January 22, 2010

Sunnah Tadarruj

Either we live or die, tu je choice die.
As we're alive, so we've gotta carry on, carry on & carry on.
Aku mesti pegi kelas,
Aku mesti study,
Aku mesti buat baik dengan semua orang.
Bile kt gym, aku kene kuat lagi,
aku kene tambah squat dari 90kg ke 140kg.
Aku kene tambah cardio lagi.
Bile bermukhalafah, aku kene sopan.
Aku tak perlu panik, sebab aku cool sebenarnye.
Aku kene ikut adab2 menegur.
Sbb hasil yg aku nak, "ikut aku."
Supermen lain kt dunia ni fake.
Aku lah superman sebenar.
Dan ini bukanlah delusi.
hehe.


Sunnah tadarruj - sunnah berperingkat-peringkat.

Ade 1 kisah khalifah Umar Abdul Aziz.
Anaknya yg terbaik, Abdul Malik berkata, "Wahai bapaku, kenapakah kamu tidak melaksanakan hukuman ke atas mereka? Demi Allah aku tidak peduli sekalipun aku diletakkan di dalam periuk yang mendidih, selama kamu berada dalam kebenaran."

Die nak ayah die banteras sekaligus semua kerosakan & kezaliman yg berlaku tanpa tangguh2.

Lalu Umar menjawab, "Janganlah kamu tergesa-gesa wahai anakku. Allah telah mencela arak di dalam al-Quran 2 kali dan mengharamkannya pada kali ketiga. Aku bimbangkan jikalau aku meletakkan kebenaran semuanya sekaligus ke atas manusia, mereka akan menolak semuanya sekaligus juga, maka dari sinilah akan muncul fitnah (kerosakan)"
(Rujuk - al-Syatibi, Muwaqat, 94/2)

Pada ketika yg lain, anak die yg tadi tu berkata, "Wahai Amiruk Mukminin, apakah yang akan kamu jawab kepada Tuhanmu apabila ia bertanyakan kamu: Aku melihat bid'ah tetapi kamu tidak menghapuskannya, atau sunnah tetapi kamu tidak menghidupkannya?"

Bapanya menjawab, "Semoga Allah merahmati kamu dan membalas kebaikan kepada kamu. Wahai anakku, sesungguhnya kaum kamu telah mengikat perkara ini ikatan demi ikatan, apabila aku hendak mencabut dengan keras dari tangan mereka, aku tidak menjamin mereka tidak akan memberontak dan tidak akan menyebabkan banyak darah yang tertumpah. Demi Allah lenyapnya dunia ini adalah lebih ringan bagiku dari tertumpahnya darah yang disebabkan olehku! Adakah kamu tidak suka akan datang suatu hari kepada ayahmu di dunia ini dan ia mati dalam keadaan bid'ah terhapus dan sunnah dihidupkan?"
(Rujuk - al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa, hlmn 223 - 224. Qaradawi, Fatawa Mu'asirah 717 - 718/2 cetakan Dar al-Wafa, Mesir)

Kesimpulannya perlunya hikmah/bijaksana dan hikmah ini subjektif.

Anyway aku ade buat lagu baru, tajuk die "JIHAD"

Klik sini --> Jihad

It wont be long,
'coz we said we believe in afterlife,
here is temporary.

They're not so strong,
so why we're hiding & fighting,
we are wasting our life,

Oh we talk too loud,
we say we're big,
we are dreaming,
or what we are?

Go see that part,
see that child is crying,
provocation will not make us low,

Hey they're gonna pull us down,
they dont give u a shit,
they're gonna kill,
but not for me,

Hey im gonna kill 'em all,
wont let even a shit,
will fight to death,
so be with me,
in this holy war,

When the call has come,
im gonna be 1st one,
im not alone,
coz we're a team,
we said that we are brothers,
stand & fight,
for the sake of god,
either win or die,
we are martyr.

Copyright.

Mohd Peng

1 comment:

  1. apa yang aku tau

    lagu ko sedap. arrangement dah OK.
    cuma..aku xpasti kat mana x best..rekording x best kot..sebab gitar..drums sume.. noisenye banyak. aku x reti..tp yg aku tau...dia jadi x berapa best. tp, lagu dah sedap.

    itu untuk lagu. lirik? kalau nak pasarkan kat area yg islami..shit kene buang.

    dan..utk suara.. aku tau ko pun tau..yang sedap tu subjektif kan? jadi aku rate suara ko..sbg x sedap. tapi..kalau kita bagi orang yg ada vokal..aku rasa boleh hit the market.

    seriesly..lagu ko sedap. aku suka subuh di kota.

    aku rasa yg tak suka lagu ko..mungkin sbb bunyinye byk noise dah jadi cam x sedap. dan juga..mungkin ade yg x minat rock. aku tak minat rock..tp ok je..

    aku nilai pada kualiti lagu.

    ReplyDelete