Monday, November 9, 2009

Jemaah Muslimin dan Aku Kafir?

Keyboard laptop aku taleh tulis arab.
Pakai keyboard arab online mmg lecey.
Tapi penat lagi melayan ustaz2 yg taksub, keje kapirkan orang.
Bleh je tanak layan, biar dorg dgn labu2nye,
tp nanti tade perubahanla dunia kita ni.

  • Nak cerita bab jemaah ni mmg panjang dan agak susah utk paham. Sebab suasana di Malaysia dan dunia ari ni sudah bercampur dengan politik. Ni sume hasil kerja Zionis.
  • Aku nak kongsi pasal bab jemaah. Sape yg nak paham camane yg aku paham, kenela ikut post2 psl jemaah pasni, insyaAllah.
  • Fahaman aku berpandukan ulama. Bukan seperti yg difitnah budak2 pro PMRAM, "Peng tak hormat ulama.."
  • Aku menyahut seruan Dr Asri supaya tidak taqlid buta(ikut buta).
  • Ustaz2 PMRAM kata kapir, kamu pun kata kapir. Bile ditanya dalil, "Ustaz PMRAM yg kate la, tayah lawan2, kite kene hormat ulama, kalo lawan ustaz2 PMRAM = hina ulama."
  • Jadi di mana seruan kamu yang duk cakap ilmiah, ilmiah, ilmiah?

Sampai ade yang nak kafirkan aku.
Die cakap aku hina ulama, hina sunnah nabi iaitu serban dan apentah lagi. Nak kafirkan aku, silekan, tayah tunggu2, kafirkan aje.
  • Aku tak hina serban, aku cakap tu sunnah jibliyyah, ulama khilaf bab ni. Secara umumnya ade yg kate serban tu budaya arab dan ade yg kate serban tu mmg sunnah nabi. Nak muliakan nabi tu bagus.
  • Tp kalo pakai serban tebal2 sampai dah nak sama dengan singh or qodiani or syiah, baek tayahla. Elok pakai macam ulama Saudi, macam tudung tu.
  • Tuduh aku hina ulama ni tuduhan berat, bertaubatla.
  • Tp beserla, mereka pantang ditegur kritik, kutuk skit, kapir.

-----------------------------------------------------------------------

Memandangkan kritikan-kritikan & fitnah2 yg dilemparkan oleh ahli-ahli PMRAM dan BKAN terhadap ISMA agak melampau akhir-akhir ni, tambah plak ade pemimpin2 PAS yg setuju bai'ah utk cerai talak 3 dgn bini mereka jika lompat dari parti PAS (aku rujuk blog Uzar, die kate macam ade dakwaan ni) aku berpendapat bahawa kefahaman yg kukuh ttg jemaah haruslah diambil perhatian. Kalo bleh pahamkan la, barula tak senang2 ditipu oleh mereka2 yg menggunakan nama Islam malah yg bertitle ustaz.

Aku tanak bagitau nama, tapi ade sorg ustaz, bekas AJKT PMRAM, bagitau kt aku snirik, "ISMA SESAT!!!" Apo nok dikato. Kte kate die taksub, full stop!


Sebagai permulaan, bacela dulu hadis ni.
Kalo ade salah tlg gtau.



Huzaifah al-Yamani berkata:
ٍٍَََََََ



كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنْ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِي فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا كُنَّا فِي جَاهِلِيَّةٍ وَشَرٍّ فَجَاءَنَا اللَّهُ بِهَذَا الْخَيْرِ فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ نَعَمْ
قُلْتُ وَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَّرِّ مِنْ خَيْرٍ قَالَ نَعَمْ وَفِيهِ دَخَنٌ قُلْتُ وَمَا دَخَنُهُ قَالَ قَوْمٌ يَهْدُونَ بِغَيْرِ هَدْيِي تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ قُلْتُ فَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ نَعَمْ دُعَاةٌ إِلَى أَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قَذَفُوهُ فِيهَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ صِفْهُمْ لَنَا
فَقَالَ هُمْ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَّمُونَ بِأَلْسِنَتِنَا قُلْتُ فَمَا تَأْمُرُنِي إِنْ أَدْرَكَنِي ذَلِكَ قَالَ تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَإِمَامَهُمْ قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلَا إِمَامٌ قَالَ فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ



Maksudnya: "Orang ramai bertanya kepada Rasulullah saw ttg kebaikan lalu saya bertanyakan Baginda mengenai kejahatan takut-takut ia menimpa saya. Maka saya berkata, "Wahai Rasulullah! Sesungguhnya kami pernah berada di dalam jahiliyyah dan kejahatan lalu Allah datangkan kepada kami dengan kebaikan ini. Adakah selepas semua kebaikan ini akan ada keburukan?" Kata Baginda, "Ya!" Saya berkata, "Adakah selepas kejahatan itu ada kebaikan?" Baginda menjawab, "Ya! Dan akan ada padanya itu Dakhan." Saya bertanya Dakhan tu ape. Kata Baginda, "Suatu kaum yang mengikut hidayah bukan hidayahku kamu kenal mereka dan kamu akan mencegah mereka." Saya berkata, "Adakah selepas kebaikan ini akan ada keburukan?" Jawabnya, "Ya! Akan ada para pendakwah di pintu-pintu neraka, sesiapa yang menjawab (seruan) mereka akan dicampak ke dalamnya." Saya berkata, "Wahai Rasulullah! Sifatkanlah mereka kepada kami." Katanya, "Mereka daripada kulit seperti kita dan bercakap dengan lidah seperti kita." Saya bertanya, "Maka apakah yang akan tuan suruh saya buat jika saya menemuinya?" Katanya, "Beriltizamlah dengan jamaah muslimin dan pemimpin mereka. Saya bertanya, "Jika tidak ada jemaah dan imam?" Katanya, "Maka tinggalkanlah semua kumpulan yang ada sekalipun engkau terpaksa berpaut dengan akar pokok sehinggalah kamu mati dalam keadaan begitu."


(Riwayat Bukhari dan Muslim. Rujuk - Fath al-Bari, jil 13 hlm 35; Sahih Muslim, jil. 3 hlm 1475)

Kte bersambung lenkali.

Allah lebih tau, bukan aku, bukan ustaz2 PMRAM.

Mohd Peng

1 comment:

  1. salam..lau ujud taksub je dalam sesuatu..buruklah kesannya...usahkan pmram..segala kebenda jadi buruk...i.m punah juga sbb taksub..n mcm2 lg..

    ReplyDelete