Wednesday, November 11, 2009

aku mmg hipokrit lagi.
setelah taubat masih belum mampu kekal berpanjangan.

Esok aku kene jugak pegi cairo.
Sbb minggu lepas da tak pegi.

Aku kene kasik jugak program forum salafi sufi berjalan.
Program tu bulan 12 ni.

Kalo tade halangan pape, insyaAllah ustaz Syaari Mustafa akan dtg dr malaysia,
& mebe kalo ade rezeki, sorg profesor yg benti keje dr johor jgk akan dtg jugak.
Dorg ni dr belah salafi.

Ade ustaz suh aku cari panel lain utk belah sufi, kalo bleh jgnla amek yg maseh tak abes degree lagi. tak best die kate.

Papehal, aku kene jumpe ustaz Abdullah, org jakim kt egypt, utk mtk permisi dan bajet dr jakim.

Tade niat laen aku buat program ni selaen drp nak tgk masyarakat malaysia kt egypt berubah kpd masyarakat ilmu. Bagi aku, ni perbincangan ilmiah.

Tp ade mereka2 yg mendakwa diri sbg ahli sunnah wal jamaah "cuak" dgn program ni.
Kalo dah rase di jalan yg benar, tak patut cuak bagi aku. Mereka beralasankan nanti keadaan akan jadi makin teruk. Pecah belah gelabah melayu kt egypt nanti. haish.

Aku rase kalo biar puak ahbash buat kepala lagi teruk.
Alasan takut pecah belah ni alasan kaum tua.
Nak sgt label org yg manhaj cam aku wahabi,
aku label dorg kaum tua konservatif yg mengaku sunni.

Nway, aku harap objektif program tercapai.
Ke arah masyarakat yg ilmiah.

Tp dalam byk2 benda,
nak ubah diri snirikla paling susah.
Aku harap aku berjaya kali ni.

Keje2 recording lagu aku byk tertangguh.
Tape, target je bulan 12, mebe bulan 1 or 2 jgk siap.
nak exam final sem bulan 1 or 2 tu.
Study 1st.

Byk jgk research psl genre lagu yg aku kene buat.
Yela, org nak tgk kualiti.
Crowd kt egypt ni bagi aku tak dalam sgt knowledge music.
So dorg tatau pape melainkan lagu tu best, then layan.
Tak kesah lagu leleh tangkap lentok ke ape.
Janji layan.

Bagi aku, tu seni murah.
Seni nak cepat up.

Mcm budak2 pompuan nak tiru Yuna.
Belajar men gitar 1 2 chord, bajet cam da pandai,
reke lagu sket, then rakam.
Pastu upload kt youtube.
Pastu org puji, eee bestnye.

Tp kte ade demokrasi.
Nak buat, buatla.
Juz dr kaca mata org seni cam aku,
seni murah,
tak lbey drp nak ikut trend,
tade motif,
tade objektif,
so mebe dorg tatau kesannya.

So sbg sorg pejuang,
aku kene perjuangkan idea yg aku nak bawak.
Aku taleh lari dr objektif asal.
Iaitu, mhasilkan lagu2 yg bermotif.

Kalo bleh, lagu2 yg aku reka takkan merosakkan org yg layan.
Kalo org layanla.

ok, mase utk makan ubat.
Tata~

Mohd Peng

No comments:

Post a Comment