Monday, May 3, 2010

Akhlak Salafussoleh 3

apela masalah manusia2 nih.
Nak mencarut pun pakai nama aku.
Pakaila name senirik.
Tak cukup dgn name aku yg dah busuk,
nak busukkan lagi.

Dahla, kalo aku nak mencarut, aku call je org tu, terus sembur.
Takpun aku mencarut kt blog aku senirik, or facebook aku, or kalo kt blog org lain pun, aku pakai ID aku senirik yg org laen taleh access.

Ni bukan manhaj peng & aku dah lame tak mencarut-carut kt blog ni or mane2 tempat laen.
Semoga Allah bagi petunjuk kt kite semua.

Sabda Nabi saw:-

"Bukan seorang mukmin itu pencerca, atau pelaknat, orang yang bercakap keji dan kesat," (HR. Tirmizi)

Sabda Nabi lagi:-

"Janganlah kamu berbicara dengan ucapan yang buruk, janganlah kamu sindir menyindir, janganlah kamu memperdengarkan khabar orang lain dan janganlah sebahagian kamu menjual atas jualan sebahagian yang lain. Sementara itu, jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara," (HR. Muslim)

Aku tau kot sape yg benci sangat aku tu.
Biarlah, dia pakai kopiah tebal mane pon,
darjat die ngan budak2 mesir ni mulia,
tapi tak kene carenye benci aku dgn pakai name aku dari dulu sampai skang.
Jaja name aku sane-sini.

Takpela, aku teruskan berkawan & bersabar.
Sampai masa aku kene tegur, aku tegur elok2.

Sabda Nabi: -

"Seorang muslim yang bergaul dengan orang ramai dan bersabar atas kesakitan yang mereka lakukan lebih baik dari seorang muslim yang tidak bergaul dengan orang ramai dan tidak bersabar atas kesakitan yang mereka lakukan," (HR. al-Tirmizi dan Ibn Majah)

Mohd Peng

1 comment: